Social Media Plan in 13 stappen
Posted on | juli 4, 2012 | No Comments
Klanten vragen mij regelmatig naar wat handvatten om een social media plan op te zetten. Ik stelde een lijstje samen met de 13 belangrijkste succesfactoren voor een goed Social Media Marketing Plan.
Dit stappenplan pretendeert niet volledig te zijn maar biedt – met name de beginner – enig inzicht hoe optimaal resultaat valt te behalen.
1.      Luisteren en monitoren
- Wat is de conversatietoon van de doelgroep.
- Waar hebben ze het over.
- Wat past het beste bij uw eigen onderneming.
2.      Doelstelling
- Draagt social media bij in het rijtje van uw ondernemingsdoel, marketingdoel en communicatiedoel.
- Communicatie zorgt in principe voor meer bekendheid.
- Afzender/Afdeling bepaalt mede doelstelling (techniek, R&D, personeelszaken, service, helpdesk) .
3.      Doelgroep
- Wie bereiken.
- Wie opzoeken.
- Potentiele klanten.
- Ambassadeurs.
- Nieuwe medewerkers.
- Media.
- Etc.
4.      Budget
- Wat kan besteed worden
- Euro’s.
- Tijd.
- Intern.
- Extern.
- Etc.
5.      Propositie
- Wat of wie willen we zijn.
- Wat willen we oplossen.
- Wat voegen we toe.
- Functioneel? Praktisch? Creatief? Emotioneel?
- Let op: is uw huidige website dan nog wel relevant, actueel en overtuigend.
- Etc.
6.      Kanalen
- Welke kanalen komen in aanmerking.
- Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves, YouTube etc. etc.
- Wat zijn de kenmerken.
- Zijn verschillende accounts binnen kanalen nodig om verschillende doelgroepen te bereiken.
- Vormt een weblog een waardevolle bijdrage aan het realiseren van de doelstelling.
- Etc.
7.      Content keuze
- Content is King (tekst belangrijker dan beeld).
- Wat is de centrale boodschap.
- Waar draait het bij deze communicatievorm vooral om.
- Wat willen we mate name naar buiten brengen.
- Welke onderwerpen zijn relevant.
- Etc.
8.      Content management
- Wie verzorgt de informatie vanuit de organisatie naar de (externe) content manager.
- Hoe zwengelen we conversaties aan.
- Hoe en naar wie koppelt (externe) content manager terug naar onderneming.
9.      Technische realisatie
- Welke kanalen activeren.
- Welke blogs moeten er komen.
10.  Content schrijven
- Informatie gekozen onderwerpen geschikt maken voor verschillende kanalen
 (Twitter is 140 tekens, Facebook biedt meer, een blog oneindig veel meer)   - Beeldmateriaal verzamelen.
11.  Planmatig publiceren en reageren
- Content (tekst en beeld) planmatig publiceren.
- Social media is nog steeds een kwestie van uitproberen: Â trial & error.
- Overdenk altijd of een bericht de moeite van ‘sharing’ waard is.
- Is een bericht een weetje, een social talk of pure conversatie.
- Etc.
12.  Meten en leren
- Het effect van social media is bekendheid.
- Net als bij printadvertenties, radio-, tv-, bioscoopreclame soms moeilijk te meten.
- Bij social media kunnen reacties, waarderingen, likes, RT’s, bezoek website, reageren op weblogs, offerteaanvragen etc. een aardige indicatie geven zonder een duur en ingewikkeld onderzoek.
- Werken bepaalde zaken niet? Stuur bij!
13.  Communiceer social media
- Maak gebruik van alle beschikbare on- en offline communicatiemiddelen om uw social media activiteiten onder de aandacht te brengen.
Comments
Leave a Reply