Tweeter button
Facebook button
Myspace button
Linkedin button

On- en offline Communicatie & Copywriting

(SEO) Copywriting Concepten Creatie Communicatieprojecten Rob Elbers

Tips om beter en sneller te schrijven

Posted on | maart 23, 2010 | No Comments

Veel mensen

Sommige tekstschrijvers zijn van nature gezegend met het vermogen om snel te schrijven. Ze leveren in rap tempo solide werk af zonder eindeloos

Voor wie schrijf je?

herschrijven of bewerken. Mij lukt het zelden. Ik schrijf, schrap en schrijf. En ook al houd ik me aan een aantal regels, het kost tijd. Veel tijd.

“In der Beschränkung zeigt sich der Meister“

Ja, die Fransozen kunnen het zo mooi zeggen. Maar het klopt wel degelijk. Kort en bondig schrijven is een kunst en kost extra tijd. Wie weinig tijd heeft, schrijft lange teksten. Ik geef je wat tips voor het schrijven van heldere commerciële boodschappen. Die heb ik heus niet allemaal zelf bedacht maar her en der gevonden en verzameld.

 

Bepaal je doel

Wat moet het effect zijn waneer jouw tekst is gelezen.

 

Beperk je onderwerp

Schrijf niet over vijf dingen tegelijk. Je lezer kan je echt niet meer volgen.

 

Weet voor wie je schrijft

Een tekst voor een industrieel inkoper is anders dan voor een consument. Ook al is het dezelfde persoon.

 

Schrijf “Eén-op-Eén”

Het leesmoment van je tekst is altijd Eén-op-Eén. Dus is het u, je of jij. Geen men of jullie.

 

Verzamel feiten

Noteer een aantal aandachtspunten voordat je begint te schrijven. Doe eventueel eerst wat deskresearch.

 

Leg ideeënbestand aan

Een bak, ordner of file met ideeën bespaart je een hoop tijd. Ik heb zelf, naast een digitale verzamelbak, ook een ouderwetse ordner met het label “Lampjes”.

 

Zet je gedachten op een rijtje

Verzamel feiten of ideeën en schik ze in de volgorde zoals ze straks in de tekst komen te staan.  

 

Hoed je voor afleiding

Werk actief. Niet met de laptop op de bank en de TV aan. Uitschakelen. Ook de telefoon. Zet je Tweetdeck uit en je e-mailprogramma op handmatig berichten ophalen.

 

Begin te schrijven en stop niet

Niet dralen: begin te schrijven. Het hoeft niet in een keer perfect te zijn. Verfijnen doe je pas later.

 

Wees geen taalpurist

Als je de neerlandicus wilt uithangen kun je beter geen copywriter worden. Een copywriter wil behagen. Goed in de smaak vallen. Om geld te verdienen voor zijn of haar opdrachtgevers. Schrijft als verkoper, niet als taalkundige.

 

Lees niet telkens na wat je hebt geschreven

Schrijf wat je wilt schrijven en lees het pas door als het stuk helemaal af is.

 

Niet bewerken of herschrijven tijdens het schrijven

Niet doen. Schrijf. Bewerken en herschrijven komt pas later.

 

Maak af waar je aan begint

Schrijf je hoofd leeg. Begin en maak het stuk af! Dat geldt voor elk project maar zeker als je snel en goed wilt schrijven. Denk niet na. Gewoon doen. Zodra het stuk klaar is ben jij het kwijt. Je hoeft het nu alleen nog maar te bewerken.

 

Hak grote tekstklussen in kleine stukjes

Het schrijven van een pagina of een alinea is makkelijker dan alles in eens.

 

Wegleggen wanneer je klaar bent

Zodra je hebt geschreven wat je wilde zeggen sla je het document op. Ga dan lekker wat anders doen. Ontspannen, sporten, wandelen etc. Vergeet alles over je tekst.

 

Bewerk met een helder hoofd

Objectiviteit maakt je een betere editor. Je haalt fouten en slecht lopende zinnen er zo uit. En ook de taalballast die er ongemerkt toch insluipt.

Lees je tekst hardop

Je komt te lange zinnen tegen. Haperende passages en woorden die niet natuurlijk klinken

 

Vergeet de positieve woorden niet

Door wetenschappers zijn 28 woorden geselecteerd die een positieve lading hebben. Gebruik ze.

Comments

Leave a Reply





*
  • Rob Elbers

    Name: Rob

    Email:

  • animatie beha copywriting eindhoven fietsrotonde Hema lezer lingerie online marketing pyloon schrijven SEO sexy softdb sorba projetcs tekstschrijven tekstschrijvers veldhoven video webloggen Winterswijk zoekmachinemarketing zoekmachineoptimalisatie zwembad aalten (33)
    accountmanagement (3)
    achterhoek (87)
    advertentie (22)
    alex vreeman (3)
    Art director (2)
    B2B (9)
    balatonmeer. hongarije (3)
    balkenende (1)
    barack obama (5)
    beeldbewerking (3)
    bloemencorso (2)
    bloggen (12)
    bloot (5)
    briefing (4)
    bruce springsteen; (4)
    Business and Economy (2)
    Chardonnay (1)
    chrome (1)
    clason (1)
    CMS (3)
    collins (2)
    communicatie (104)
    concept (23)
    condoom (2)
    copywriter (165)
    copywriting (154)
    De Graafschap (2)
    deense dog (1)
    denkstijl (3)
    directie (1)
    doetinchem (30)
    drummen (14)
    drumming (11)
    Duitse Dog (2)
    effectief (10)
    emailmarketing (9)
    eschpark (4)
    europa (3)
    fade in/fade out (1)
    Ford (1)
    fotograferen (2)
    fotografie (11)
    fraude (3)
    gadgets (4)
    gedrag (4)
    Geen categorie (103)
    gelderland (9)
    gelderlander (1)
    genesis (3)
    google (7)
    guerrilla marketing (5)
    hagenwind (1)
    hemelvaart (1)
    Hitler (2)
    hongarije (3)
    huisstijl (4)
    huls (15)
    innovatief (6)
    internet (19)
    Internet marketing (6)
    Iris (1)
    jaguar (1)
    Jägermeister (1)
    jeff porcaro (1)
    joran van der sloot (2)
    kemkers (1)
    kerkhoflaan (4)
    kernvraag (3)
    klanten (5)
    kopregels (12)
    landingspagina (13)
    lichtenvoorde (34)
    livo (3)
    longa (3)
    lundia (1)
    marcel somsen (7)
    marketingcommunicatie (159)
    martie seesing (2)
    Mazda MX5 (1)
    media (29)
    meekenesch (2)
    Mein Kampf (1)
    menno lanting (1)
    mental preference (19)
    milos (1)
    mobiele telefonie (2)
    muziek (1)
    naakt (9)
    ned herrmann (1)
    Nedd Herrmann (1)
    Netherlands (4)
    ogilvy (2)
    olaf molenaar (10)
    online marketing (34)
    oost gelre (31)
    oostgelre (14)
    paardrijden (5)
    peroneelswerving (2)
    persbericht (6)
    peter r de vries (3)
    phil collins (1)
    pillen (3)
    planning (5)
    politiek (4)
    porn (1)
    porno (2)
    portfolio (3)
    pragma (1)
    premium (1)
    productfotografie (1)
    q-railing (2)
    reclame (57)
    reclamebureau (9)
    reclamebureaus (6)
    Reed Businesss (1)
    rob elbers (49)
    Salt (1)
    Samsung (2)
    schaalmodel (1)
    schaatsen (1)
    SEA (2)
    Search engine optimization (5)
    sedia (2)
    SEO (16)
    sex (17)
    sinterklaas (1)
    Social Media (1)
    social networks (4)
    sollicitatiebrief (3)
    SPIN. LSD (1)
    sport (2)
    stokke (1)
    teksten (75)
    tekstschrijven (136)
    tekstschrijver (118)
    telegraaf (2)
    televisie (19)
    texter (33)
    thoma (3)
    thompson (1)
    tips (8)
    topsporthal (5)
    twitter (13)
    uitgever (5)
    Ulft (1)
    vacantie (3)
    vakantie (5)
    varier (1)
    varsseveld (2)
    verkoop (8)
    verkoopbrief (9)
    vertalen (5)
    volvo (1)
    vrouw (7)
    vrouwen (5)
    warenhuis (2)
    waterschap (1)
    web 2.0 (6)
    weblogs (20)
    webshop (6)
    websites (32)
    werkplek (1)
    wim de bie (1)
    Winterswijk (3)
    workshop (3)
    Zibb.nl (1)
    Zoey (1)
    zwarte cross (4)
    zwembadterrein (4)

    WP Cumulus Flash tag cloud by Roy Tanck and Luke Morton requires Flash Player 9 or better.

  • Rob op Twitter: