Tweeter button
Facebook button
Myspace button
Linkedin button

On- en offline Communicatie & Copywriting

(SEO) Copywriting Concepten Creatie Communicatieprojecten Rob Elbers

De 13 wetten van recessiemarketing

Posted on | december 17, 2008 | No Comments

Auteur: Roland van Kralingen /Kluwer

Terwijl de meeste bedrijven barricaden 320px-SMirC-hot_svgopbouwen om de klappen van de recessie op te vangen, zijn er ook ondernemers die kiezen om juist aan te vallen. Marketingdeskundige Roland van Kralingen heeft 13 wetten geformuleerd die helpen de koers te bepalen.

Hier volgen de 13 wetten voor marketeers die de recessie willen gebruiken om sterker te worden.

1. De wet van de verbondenheid

Reconnect met de klant. De klanten zijn veranderd, in een paar weken tijd. De waarden en emoties van voor Zwarte Maandag hebben een andere volgorde gekregen. De Zeitgeist is opnieuw geboren. Zekerheid, veiligheid, familiewaarden, cocooning, groepsgedrag, discipline, orde, betrouwbaarheid, consistentie, gehoorzaamheid, inzet, betrokkenheid en somberheid zijn weer terug. Denkt de ondernemer zijn klant te kennen? Die kennis is inmiddels achterhaald .

2. De wet van de slimme innovaties

Kies ondanks alles toch voor innovatie. Blijf meerwaarde bieden. In een volatiele markt veroorzaakt door een recessie is een prijsgevecht het ergste wat een bedrijf kan overkomen. Innoveren is het enige antwoord.­
De gedachte is als volgt: een aaneenschakeling van kleine innovaties om het product te verbeteren of het merk inspirerend te houden, draagt eraan bij dat het marktaandeel behouden blijft of zelfs stijgt. Deze kleine maar slimme innovaties hebben tijdelijk invloed op het gedrag van de consument.

3. De wet van het herpositioneren

Wees niet bang om juist nu te herpositioneren. In deze tijden zijn er eigenlijk maar twee positioneringen die werkelijk effect sorteren: of het bedrijf is de echte (mentale) marktleider of het is de uitdager, de challenger van de marktleider. In beide gevallen moet de ondernemer aan de hand van slimme innovaties laten zien wie hij is. Alle positioneringen in het midden van de markt werken niet.

4. De wet van de beloning

Honoreer trouw. Het gaat wellicht tegen de natuur van de meeste verkoopafdelingen in, maar in tijden van tegenspoed moet de nadruk niet liggen op het aanboren van nieuwe klanten. De beste strategie is om bestaande relaties extra aandacht te geven. Zij verdienen een schouderklopje. Geef ze voordelen die anderen niet krijgen. Introduceer simpele beloningsystemen. Voeg tijdelijk waarde toe zodat de prijs niet hoeft te zakken.

5. De wet van het contact

De mediastrategie moet op z’n kop. Andere tijden vragen om andere media. Juist nu geldt: meten is weten. Werk met kanalen waarvan de resultaten goed meetbaar zijn. De korte termijn resultaten wel te verstaan. Online marketing, direct marketing en salespromotie moeten een hoge prioriteit hebben.

6. De wet van tijdgeest

De toon van de merkboodschap moet passen bij deze tijd. Het is vaak pijnlijk te zien hoe merken communiceren als de wereld een glorietijd beleeft. Onderzoek of de merkwaarden nog wel aansluiten bij de Zeitgeist.

7. De wet van de nabijheid

All business is local. Er doen zich nu problemen voor, maar ook kansen en hoe eerder een bedrijf dat weet, hoe sneller het kan reageren. Zij die op het hoofdkantoor opereren moeten hun officieren en manschappen de kans geven om snel en kordaat te reageren. Laat de teugels dus maar los, maar blijf inspireren.

8. De wet van de War Room

Hypercreativiteit moet de ruimte krijgen. Ontsla de creatieven die niet in het gareel lopen niet te snel. Ze zijn in staat met het bedrijf tegen de stroom in te zwemmen. Richt met een groepje van deze mensen een War Room in. Haal daar ook slimme externe denkers uit verschillende disciplines bij.

9. De wet van de keuze

De portfolio is te groot en te inefficiënt. Ga terug naar de essentie. Ga na wat ook alweer de echte reden is van het oorspronkelijke succes. Zijn alle producten en diensten meegegaan met de tijdgeest? Grijp rücksichtslos in. Schrap alle overbodigheden.

10. De wet van het partnerschap

Handshake and teamworkSamenwerken en samen delen vergroot de kansen. Het isolement opzoeken is het minst raadzaam van alle strategieën.

11. De wet van het maatschappelijk ondernemen

Ikke, ikke en de rest kan stikken werkt niet langer.

12. De wet van het investeren

Don’t go silent. Het aankoopproces van klanten wordt rationeler en dan wordt de meerwaardevraag gesteld. Het bedrijf moet werkelijk alles op alles zetten om te differentiëren, op een relevante manier. En als dat lukt, als het de juiste ideeën (slimme innovaties) heeft, aarzel dan niet dit te vertellen.

13. De wet van leiderschap

De mannen zullen zich van de jongens onderscheiden. Als de baas erin gelooft volgt de rest.

Bron: Plein

Reblog this post [with Zemanta]

Comments

Leave a Reply





*
  • Rob Elbers

    Name: Rob

    Email:

  • animatie beha copywriting eindhoven fietsrotonde Hema lezer lingerie online marketing pyloon schrijven SEO sexy softdb sorba projetcs tekstschrijven tekstschrijvers veldhoven video webloggen Winterswijk zoekmachinemarketing zoekmachineoptimalisatie zwembad aalten (33)
    accountmanagement (3)
    achterhoek (87)
    advertentie (22)
    alex vreeman (3)
    Art director (2)
    B2B (9)
    balatonmeer. hongarije (3)
    balkenende (1)
    barack obama (5)
    beeldbewerking (3)
    bloemencorso (2)
    bloggen (12)
    bloot (5)
    briefing (4)
    bruce springsteen; (4)
    Business and Economy (2)
    Chardonnay (1)
    chrome (1)
    clason (1)
    CMS (3)
    collins (2)
    communicatie (104)
    concept (23)
    condoom (2)
    copywriter (165)
    copywriting (154)
    De Graafschap (2)
    deense dog (1)
    denkstijl (3)
    directie (1)
    doetinchem (30)
    drummen (14)
    drumming (11)
    Duitse Dog (2)
    effectief (10)
    emailmarketing (9)
    eschpark (4)
    europa (3)
    fade in/fade out (1)
    Ford (1)
    fotograferen (2)
    fotografie (11)
    fraude (3)
    gadgets (4)
    gedrag (4)
    Geen categorie (103)
    gelderland (9)
    gelderlander (1)
    genesis (3)
    google (7)
    guerrilla marketing (5)
    hagenwind (1)
    hemelvaart (1)
    Hitler (2)
    hongarije (3)
    huisstijl (4)
    huls (15)
    innovatief (6)
    internet (19)
    Internet marketing (6)
    Iris (1)
    jaguar (1)
    Jägermeister (1)
    jeff porcaro (1)
    joran van der sloot (2)
    kemkers (1)
    kerkhoflaan (4)
    kernvraag (3)
    klanten (5)
    kopregels (12)
    landingspagina (13)
    lichtenvoorde (34)
    livo (3)
    longa (3)
    lundia (1)
    marcel somsen (7)
    marketingcommunicatie (159)
    martie seesing (2)
    Mazda MX5 (1)
    media (29)
    meekenesch (2)
    Mein Kampf (1)
    menno lanting (1)
    mental preference (19)
    milos (1)
    mobiele telefonie (2)
    muziek (1)
    naakt (9)
    ned herrmann (1)
    Nedd Herrmann (1)
    Netherlands (4)
    ogilvy (2)
    olaf molenaar (10)
    online marketing (34)
    oost gelre (31)
    oostgelre (14)
    paardrijden (5)
    peroneelswerving (2)
    persbericht (6)
    peter r de vries (3)
    phil collins (1)
    pillen (3)
    planning (5)
    politiek (4)
    porn (1)
    porno (2)
    portfolio (3)
    pragma (1)
    premium (1)
    productfotografie (1)
    q-railing (2)
    reclame (57)
    reclamebureau (9)
    reclamebureaus (6)
    Reed Businesss (1)
    rob elbers (49)
    Salt (1)
    Samsung (2)
    schaalmodel (1)
    schaatsen (1)
    SEA (2)
    Search engine optimization (5)
    sedia (2)
    SEO (16)
    sex (17)
    sinterklaas (1)
    Social Media (1)
    social networks (4)
    sollicitatiebrief (3)
    SPIN. LSD (1)
    sport (2)
    stokke (1)
    teksten (75)
    tekstschrijven (136)
    tekstschrijver (118)
    telegraaf (2)
    televisie (19)
    texter (33)
    thoma (3)
    thompson (1)
    tips (8)
    topsporthal (5)
    twitter (13)
    uitgever (5)
    Ulft (1)
    vacantie (3)
    vakantie (5)
    varier (1)
    varsseveld (2)
    verkoop (8)
    verkoopbrief (9)
    vertalen (5)
    volvo (1)
    vrouw (7)
    vrouwen (5)
    warenhuis (2)
    waterschap (1)
    web 2.0 (6)
    weblogs (20)
    webshop (6)
    websites (32)
    werkplek (1)
    wim de bie (1)
    Winterswijk (3)
    workshop (3)
    Zibb.nl (1)
    Zoey (1)
    zwarte cross (4)
    zwembadterrein (4)

    WP Cumulus Flash tag cloud by Roy Tanck and Luke Morton requires Flash Player 9 or better.

  • Rob op Twitter: